Akıllı telefon bağımlılığı gerçek mi? [Baş etme yolları nelerdir?]

Dijital dünya git gide büyüyor ve farkında olmadan bizim dünyamızla iç içe geçiyor. Bu dünya bize hep yarar mı sağlıyor dersiniz?

Neden olduğunu bilmediğimiz stresli ya da depresif hallerimiz etrafımızı saran dijital cihazlardan olabilir mi? Peki elimizdeki bu cihazlardan gün içerisinde yeteri kadar uzak olabiliyor muyuz?

Bağımlılık, bildiğiniz üzere, sadece alkol, sigara, uyuşturucu gibi zararlı maddelerle olmuyor. Aslında daha kötüsü çok da faydalı gibi görünen ama bizi aldatan başka şeyler de bağımlılık yaratabilir. 

Akıllı telefon bağımlılığı nedir?

Akıllı telefon bağımlısı olup olmadığımızı anlayabilmek için kendi davranışlarımızı gözlemlemek yeterli olmaktadır;

  • Tekrarlı bir şekilde telefona bakmaktan kendinizi alamıyorsanız,
  • Sosyal medyada ya da çevrimiçi oyunlarda günde birkaç saatten fazla zaman harcıyorsanız,
  • Gerçek insanlarla gerçek sosyal ilişkileriniz azalmaya başladıysa
  • Telefonunuzun yokluğundan aşırı stresli oluyorsanız [1]

bağımlısınız demektir.

Aslında bu bağımlılık temelinde internet kullanımı ve dolayısıyla tablet ve bilgisayar kullanımını da kapsamaktadır. Ancak akıllı telefonlar daha kolay ulaşılabilir ve taşınabilir olduğundan, fotoğraf ve video çekmek gibi diğer özelliklere de sahip olduğundan bağımlılığı daha kolay gelişebiliyor.

Genç nesillerde bağımlılığa sıkça rastlanıyor

Artık daha sık görülmeye başlanan akıllı telefon bağımlılığı önümüzdeki on yılın önemli rahatsızlıklarından olabilir. Sadece fiziksel rahatsızlıklara değil, sosyal hayatımızın bozulmasına ya da başkalarının hayatlarını tehlikeye atmamıza bile sebep olabiliyor. 

Birkaç istatistik akıllı telefon bağımlılığının ne aşamaya geldiğini ve önlem almazsak ciddi sonuçlar doğuracağını gözler önüne seriyor;

  • Otomobil kazalarının %26’sı telefon kullanımından kaynaklanıyor,
  • Ergenlik çağındaki gençlerin %48’i akıllı telefonlarına bağımlı yaşıyor,
  • Akıllı telefon kullanıcılarının %85’i arkadaşlarıyla sohbet ederken bir yandan da telefonlarını kontrol ediyor. [2]

Akıllı telefon ya da daha genel olarak internet bağımlılığı tüm bunların yanında sanal ilişkilere, aşırı bilgi yüklenmesine, gereksiz alışveriş yapma, kumar gibi bazı alışkanlıkların ortaya çıkmasına neden olabilir.

Dijital ekranlara uzun süreli bakmak, bu cihazlarla uzun süreli zaman geçirmek uyku problemlerine, endişe, stres artışı, depresyon gibi rahatsızlıklara sebep olmaktadır.

Akıllı telefon bağımlılığından kurtulmak için;

  • Belirli dönemlerde dijital detoks uygulayın. Telefonunuzu ve diğer cihazlarınızı mümkün olduğunca az kullanın,
  • Akıllı telefonunuzu kullanırken ona uygun elektromanyetik alan koruması tercih edin.
  • Telefonunuzun bildirimlerini kapatın. Bildirimlerin birçoğu gereksizdir.
  • İstisnai durumlar dışında sadece belirli aralıklarda telefonunuzla temasa gireceğinize söz verin.
  • Telefon ya da benzeri diğer cihazlarınızı yatak odanızın dışında tutun.

Yazı sona erdi. Şimdi bu yazıyı okuduğunuz cihazı kenara bırakıp, biraz hareket edin ve küçük nefes egzersizleri yapın.

Herkese sağlıklı günler dileriz.

Kaynaklar:

[1] 30 Cell Phone Addiction Statistics We Should All Think About

[2] Cell phone addiction and psychological and physiological health in adolescents

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir